The Guardian ble kneblet, mens Brennpunkt publiserte – Brennpunkt – NRK.

Trafigura prøvde å stanse NRK fra å publisere dokumentene, og da spesielt den hemmeligstemplede Minton-rapporten. Den var laget på oppdrag fra Trafigura i 2006.

I rapporten går det frem at avfallet som ble sendt både til Elfenbenskysten og Sløvåg inneholdt hydrogensulfid og andre giftstoffer, og at avfallet kunne være dødelig. Da vi alle sendte våre spørsmål til Trafigura en uke før sending ble selskapet kjent med at vi satt på rapporten.

Selskapet stevnet The Guardian for retten, og fikk en kjennelse på at avisen ikke kunne omtale, referere fra eller i det hele tatt tilkjennegi at Minton-rapporten eksisterte. Kjennelsen kneblet The Guardian, og også BBC som satt på den samme rapporten.



'